A jövő szervezeti modellje: a TEAL / Előadás
Témáink: Vállalati sokszínűség – Munkavállalói Jóllét – Munkaerő megtartás
Kérdéseink:
- – Hogyan tudja segíteni a MUNKAERŐ MEGTARTÁST a DIVERZITÁS és a WELLBEING?
- – Hogyan kapcsolódik egymáshoz a sokszínűség és a munkavállalói jóllét?
- – Vannak-e közös jellemzők és ha igen akkor melyek ezek?
A fenti kérdésekre kerestük a választ a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fóruma (MEF) és a Stressz-M szervezte fórumon. Az eseményt az egyik alapító cég, az Auchan fóti oktatási központjában tartottunk meg.
A résztvevőket Széll Hajnalka az Auchan Magyarország HR Igazgatója, a MEF Elnöke köszöntötte.
A fórumot 3 fő részre bontottuk:
- 1) Témafelvezető előadás
- 2) Fórum
- 3) Open Space
Az első részben a felvetett témát jártuk körbe egy olyan új szervezeti modell mentén, melyben mind a munkavállalói jóllét, mind pedig a sokszínűség maradéktalanul megjelenik.
Mi ez a modell?
Figyelemre méltó könyv jelent meg szervezetfejlesztés témában: Frederic Laloux – A jövő szervezetei
A szerző egy olyan már több országban egymástól teljesen függetlenül működő szervezeti modellről ír könyvében, ami teljesen eltér megszokott nagyvállalati működési módtól. Alapvetően a hatalom és az emberi kapcsolatok tekintetében egy teljesen újszerű demokratikus keretben, új alapokra helyezi a vezető beosztott viszonyt, lebontva a hagyományos hierarchikus szervezeti struktúrát, felhatalmazással, bevonással erősítve a kreativitást, az önmenedzsmentet és a személyes kiteljesedést.
Az elődásban Harangi Rita a MEF titkára és Faragó István a Stressz-M alapítója közösen mutatták be a TEAL modellt beleszőve saját tevékenységüket és gondolataikat:
Az új modell 3 alapvető pillére:
Önmenedzsment
A szervezetben mindenki önállóan hozhat döntéseket a munkájával kapcsolatos kérdésekben, de bizonyos szabályok szigorú betartásával. Mivel minden folyamat mindenki számára átlátható, és a szabályok is a sikeres döntéshozást segítik, az egész nem olyan kockázatos, mint elsőre gondolnánk, sőt a stabilitás és biztonság irányába viszi az egész szervezetet. A mai vállalatoknál a vezető szülői, az alkalmazott pedig gyermek szerepben van. A TEAL szervezeteknél az önmenedzsment gyakorlata azt segíti elő, hogy a munkatársak felnőtt-felnőtt viszonyokban dolgozzanak együtt. Nincsenek középvezetők, inkább csak coach-ok, akik azt segítik, hogy a folyamatok mindenütt az új modellnek megfelelően működjenek.
Teljesség
Ma a legtöbb vállalatnál az a jellemző, hogy a személyiségünk háromnegyedét a küszöbön kívül kell hagynunk, amikor bemegyünk dolgozni. A hagyományos szervezeteknél általában egy előre meghatározott szerepmodellnek kell megfelelnünk, annak ami elvárás az adott szervezeti kultúrában. Meghatározott az mit és hogyan kell tennünk beosztottként, valamint megvan az is, hogy mi a mintaadó vezetői magatartás..
A TEAL szervezeteknél egy fontos cél, hogy mindenki a teljes személyiségével legyen jelen a munkahelyén, ne szerepet játsszon, vagy esetleg igyekezzen valakinek a kedvébe járni egy esetleges későbbi jutalom reményében. Mivel nincs szervezeti hierarchia, nem kell mindenáron felfelé kapaszkodni a ranglétrán az alapműködésből adódóan okafogyottá válik ez a megszokott szerepjáték.
Evolúciós cél
Ez azt jelenti magasabb célért dolgozunk mint a profit, valami olyan tevékenységet végzünk ami az egyén, a közösség, vagy a környezet jóllétét is szolgálja. A TEAL szervezeteknél nem a vezető jelöli ki a célt, hogy utána a többiek ezt megvalósítsák. A „vezető” inkább érzékenyen figyeli, hogy a szervezet önállóan milyen irányba alakul. A szervezetet a munkatársak közössége és a külső környezet szervesen alakítják. A tapasztalat szerint így a vállalat egyre inkább úgy működik, hogy a munkatársak személyes fejlődését és a közösség fejlődését a legjobban segítse; és a külső környezetre (természet és társadalom) is gyógyítólag, fejlesztőleg hasson.
Nem gondolnánk, de a tapasztalat azt mutatja, hogy mellékhatásként a hatékonyság és a profit is emelkedik.
Az előadás videó anyaga:
(folytatjuk)